torsdag 22. desember 2011

Keep hope allive

Olventreet er på flere måter betydningsfullt for palestinerne. Det betyr framtid og håp!
Det var med sorg vi med egne øyne så hvordan noe av framtidshåpet var frarøvet en bonde i landsbyen Khirbet Shuweika her i South Hebron Hills sist natt. 27 av hans 25 år gamle oliventrær var kuttet ned av «naboene» på utposten/bosettingen på andre siden av dalen.

Oliventreet gir oliven, som gir olivenolje, som gir penger til å fø familien. Dette er i seg selv meget viktig. Viktig er også oliventreets symbolske betydning. Et oliventre kan bli opp mot 2000 år har noen fortalt meg. Slår vi av 1000 år, snakker vi likevel om lang tid. Omtrent 40 generasjoner. Å få hugget i stykker livsgrunnlaget til 39 generasjoner er veldig vondt. 
En og annen hilsen fra vandalene var å finne på steinene i olivenlunden....

Ordene fra bibelen – Far forlat dem, for de vet ikke hva de gjør kom over meg – men jeg tror dessverre de vet hva de gjør…

Til den palestinske bonden sier jeg – keep hope allive.
Se video under her av olivenlund og utposten på andre siden av dalen

PS! Jeg kjøper i år 2 oliventrær som min julegave til den palestinske bonden gjennom https://kfuk-kfum.profundo.no/gave/global/jul/gigave.php?a=90821
Har du mere penger igjen på julebudsjettet oppfordrer jeg deg til å gjøre det samme!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar