tirsdag 7. februar 2012

Breking the silence...

«Dette er mitt land, men jeg og sauene mine blir ukentlig jaget vekk av soldater». Dette sier bonden Mohammed fra landsbyen Um Al Amad.
I to dager har jeg fått være med å gjete sauer på beitemarkene til Mohammed. Jeg har aldri vært med å gjete sauer før. Det har vært en erfaring som jeg vil ta med meg resten av livet; Stillheten, det nye grønne gresset som er som en delikatesse for sauene som har stått inne hele vinteren, mandeltrær i full blomst og den stolte bonden som har en imponerende kontroll på sin saueflokk med sine helt spesielle rop, kurringer, plystring osv. For en imponerende fagperson.
Mandeltrærne blomstrer her på Vestbredden nå
Dag en var en stille og rolig dag for oss gjeterne på marken. En gjennom god opplevelse for både mennesker og dyr.
Dag to startet rolig, men etter en times tid kom en militærjeep med to soldater og fortalte høflig at Mohammed ikke fikk lov å gresse sauene på den åsen han gjorde. Det var en sikkerhetstrussel ovenfor bosetterne i den ulovlige israelske bosettingen Ot`neil som ligger på okkupert palestinsk område. Mohammed er provosert til det ytterste over å bli nektet adgang til egen beitemark. Han oppleves som sint og fortvilet på en gang. Se kort video under da stillheten ble brutt....
 
«Breaking tihe silence» kom for meg når soldatene kom. De kom og brøt stillheten og den gode atmosfæren som er til å ta og føle på når gjeter og sauer samhandler.
Breaking the silence har også en annen betydning. Det er en organisasjon for modige israelske soldater som har tjenestegjort på okkupert palestinsk område. De gjør en strålende jobb gjennom å bryte stillheten i forhold til hva som foregår av overgrep og trakasering overfor palestinere. Les mer om disse modige x-soldatene her>>> http://www.breakingthesilence.org.il/ 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar